Ikan Kitang...masak ape best yer??

Bila dapat encik suami yang suka memancing, biasala..kadang2 ade aje mcm2 jenis ikan yang saya tak berapa nak kenal di bawa baliknye. Biasa kalau dia pegi mancing di area Balok tu, gelama, sembilang dan ikan kitang ler yg selalu dibawa baliknye. Tapi klu dapat ikan sembilang besar2 tu lebih kurang saiz betis atau lengan,geli saya nak menyiangnye...dh dibawa baliknye tu hidup nyawa2 ikan lagi..ahaha..gedik2 dalam sinki. Tapi ikan yang saiz sedang2 boleh la saya menyiangnye..klu ikan saiz besar tapi badan jenis bersisik tu tahan la jugak nak menyiang, klu yang versi licin2....hihihi. i pass to him lorrrr!!

kali ni dia gi mancing lagi, bawa balik seekor ikan sembilang (nasib baik....hihi), anak2 gelama bbrp ekor dan ikan kitang saiz 2 tapak tangan saya je dalam 6 ekor. Dapat la stok utk masak lauk pauk utk bbrp hari. Haha..jimat! Selama ni kalau dia bawa balik ikan kitang selalunye saya masak cara goreng biasa takpun buat masak sambal tumis. Kekadang try masak kicap.. kali ni rasanye nak try masak sweet sour la plak. Resepi simple aje kn sweet sour ni. Sebab tu rasa boleh je kut masuk dgn rasa ikan ni. Ala2 masak sweet sour guna ikan bawal..tapi kali ni versi ikan kitang. Hehe.. Korang yang penah masak guna ikan kitang ni agak2 resepi ape lagi yer yang best boleh dicuba?

Pada yang tak penah tengok ikan kitang nilah rupanya..Kalu ade versi lain saya tak pasti.hehe.
Ikan Kitang...sumber Mr Google aje.

BTW...ni bukan hasil tangkapan encik suami saya, saya cari guna Mr. Google aje. hehe... Takde kamera la saya nak snap gambor, klu ade pun dalam en suami punya hp la. blum kasi transfer dlm laptop saya ni.

Bab nak menyiang ikan ni tak susah, takla geli2 macam ikan sembilang tuh. ;)  Cumanya nak kena berjaga2 la sket dgn duri2 nye. Tajam oooo...sakit saya terkena! tapi tak la berbisa yang boleh buat tangan berdenyut2. So cara saya biasanya saya kasi gunting dulu semua duri tajam2 tu kasi tggl kontot2 aje, then baru start belah buang isi perut dan insangnye. Dah siap cuci2 boleh gaul garam kunyit utk menggoreng. Then baru fikir nak masak lauk ape dgn ikan kitang ni. Masak lauk cara tak goreng ikan dulu saya tak penah buat lagi dgn ikan ni.
Kalau ade ape2 cadangan lauk yang best boleh dicuba, maybe saya leh try plak pasni.

Masak sweet sour style saya senang aje..bawang putih, halia, hiris halus2 then tumis..pastu masuk sos tomato lebih kurang 2 cawan, sos cili 1/2 cawan, kicap cair sket, sos tiram sket, air sket ikut la stkt mn nak cairkan kuah tu, garam gula secukup rasa. Bawang besar, lobak merah, lada merah, dan daun bawang potong2 masuk sekali utk memeriahkan lauk tu. Ikan yang dah siap goreng tu masuk je dalam kuali, gaul2 sebati dah siap! ehehe. Ok saya nak g mkn dulu. Anak2 tgh tdo kekenyangan, turn saya plak utk makan2.

4 komen ditinggalkan:

iskandarjamel berkata...

cuba puan masak asam pedas (tak payah tumis) campur tempoyak (resepi ayah saya), saya selalu memancing ikan kitang kat sungai sarawak, rekod terbanyak 150 ekordlm satu petang.

Ida Iar berkata...

thanks sbb sudi singgah ke blog saya ye..masak asam pedas+tempoyak??hmm tak penah cuba lagi tu..terima kasih atas cdgn tu..boleh dicuba akan dtg. 150 ekor satu ptg aje??huhu byknye ikan kitang kat sungai sana..

mohd nasir berkata...

Salam,,,cube akak try masak lemak cili api.. Sblum tu bakar ikan tu dahulu then baru msk lmak cili api.. Buat pedas2 sikit,, kt johor popular jgk mskan ikan kitang tu..try lah sedappppp,,,,

Unknown berkata...

Goreng dulu ikan kitang tu, lepas tu masak lemak cili api.
Masak kari cair pun sedap juga.